Hava Durumu
Aranan Kelime : Aramayı Bitir
Site İçi Arama
16.10.2012 - 12:14
Y.Boyutu: 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto

10 yılda 300 klip çekti

Şimdiye kadar 300’den fazla klipe başarıyla yönetmenlik yapmış, önemli belgeseller çekmiş Kürt yönetmen Feyzullah Yıldırım, Civan Değer’in sorularını yanıtladı. İşte o samimi açıklamalar:

Güncel Posta İstanbul'un Tarafsız Sesi
Yorum Ekle Tüm Yorumlar

Daha küçük yaşlarda ailesi zorunlu göçe mahkum edildi. Dili, kültürü, yaşam biçimi; farklı geleneklere sahip olan başka bir toplumun travması ve kasırgası mahiyetinde tutunmak zorunda kaldı yaşama, güneş ışınları eşliğinde.

Birçoğumuz gibi, onu “ötekileştirenlerin faşizan tutumları” güç verdi, birlikte yürüdüğü özgürlük kervanına. Filozofun da dediği gibi “öldürmeyen acı güç verir” felsefesinden yola çıkarak halkının türkülerine emek vererek, kültür tenine uyum sağlamayan iklimlere meydan okuyup sanatıyla direnişini ortaya koydu, “taşlanan ve meyve veren fidan” misali sevdasının yüreğinde saklı olan kutsal toprağa türkülerini okutmak için.

Hani bir söz var “Beni tanımak istiyorsan, benden dinle” diye. Bizim de anlatmaya çalıştığımız, şimdiye kadar 300’den fazla klipe başarıyla yönetmenlik yapmış, önemli belgeseller çekmiş Kürt yönetmen Feyzullah Yıldırım’ın bu başarılarını paylaşmaktır. Yaptığımız özel röportajda Feyzullah Yıldırım, başarmanın en önemli sırının inanmak olduğunu dile getiriyor ve sorularımızı şöyle yanıtlıyor:

Biraz klasik bir soru olacak belki, gene de sormak istiyorum. Feyzullah Yıldırım’ı tanıyabilir miyiz?

• Merhaba tabi, ben 1979 yılında Mardin’e bağlı Nusaybin ilçesinde dünyaya geldim. Ailenin yoksul olması ve ekonomik nedenlerden kaynaklı henüz bir yaşında iken ailem Adana gibi büyük bir metropol şehre taşınmış. Adana’da büyüdüm, ilk orta ve lise öğrenimimi bu şehirde tamamladım. Adana’da iken 11 yaşında iken tiyatro sanatı ile tanıştım. Kendimi bu alanda geliştirmeye çalıştım, zaman içerisinde birçok tiyatro oyunu yönettim. 2001 yılında Niğde Üniversitesi Radyo Tv programcılığı bölümünü kazanarak teatral birikimimi görsel alanla bütünleştirerek insanlara ulaşmak istedim. Üniversiteyi bitirdikten sonra ilk işim Dicle Haber Ajansında görsel serviste haber takibi oldu, sonraki yıllarda Gelincik Prodüksiyon ile çalışmalarımı belgesellere döktüm. 4653 Türkiye’deki “faili meçhulleri” anlatan yaklaşık 80 dakikalık bir belgesele arkadaşlarımla imza attık, bu belgeselden sonra “Türkiye Sol Hareketini” anlatan bir belgeseli ekip olarak hazırladık. Günümüzde ise birçok sanatçının kliplerine yönetmenlik yapmaktayım.

Siz çok genç yaşta klip çekmeye başladınız ve kısa sürede önemli başarılar elde ettiniz. Bunun başarının sırrı nedir?

• Kısa sürede başarıya ulaşmamın sırrı durmadan, azimle ve inançla çalışmak ve belirlediğim hedefe kararlı adımlarla yılmadan ilerlemektir. Siz bir şeye inandınız mı, bir hedefi gerçekleştirme azmini kendinizde var ettiniz mi sizi hiçbir engel, hiçbir düşünce ve sistem yıldıramaz ve bu konuda biraz asi olmak gerekiyor. Yılgınlık, bıkkınlık ve kendine güvensizlik başarıyı ortadan kaldıracak etkenlerdir.



Ne zamandan beri yönetmenlik yapıyorsunuz ve şimdiye kadar kaç klip çektiniz?

• Yaklaşık 6 yıldır klip yönetmenliği yapmaktayım. Bu 6 yıllık süre zarfında birçok ünlü Kürt sanatçıyla çalışma şansım oldu. Tabi biraz azim ve çaba sonucu bu güne kadar 300 kadar klibe imza atmış bulunmaktayım. Bu klipler bu gün birçok uydu kanalında ve yerel kanalda yayınlanmaktadır.

En çetin dönemlerde Kürt sanatçılarına klip çektiniz. Bu süreçte ne gibi zorluklarla karşılaştınız ve bu zorlukları nasıl aştınız?

• Aslında zorluklarla klip çekimlerinden öne Kürtçe tiyatro ile uğraştığım dönemlerde yani 90’lı yıllarda yüz yüze kaldım bu süre içerisinde çıkardığımız oyunları gösterime sokacak salon bulamamaktan tutun da yasaklamalara kadar varan bir süreçten geçtim. Yazdığım ve yönettiğim Kürtçe oyunlardan kaynaklı 6 kez hakim karşısına çıkmak zorunda kaldım. Kürtçe klip sürecine gelecek olursam, bize Kürtçe klip çektiğimizde, klip çekmek istediğimiz mekanların sahibi klip çeken eserin Kürtçe olduğunu gördüğünde mekanını kullanmamıza izin vermemekte direniyordu. Klip çektiğimizde yasal sorunlarla çoğu zaman karşı karşıya kalmaktayız. Bu sorunları aşmak için kendimize alternatif mekanlar ve yerler keşfederek kliplerimizi ortaya çıkarmaya çalıştık.

Siz, şimdiye kadar kliplerinizde hep kültürel objeleri ön planda tuttunuz ve yönettiğiniz kliplerde yapılan müziğin yanı sıra Kürt kültürüne de yer verdiniz. Bundan sonra modern klipler çekmeyi planlıyor musunuz?

• Tabiî ki modern klip çekme arayışımızda söz konusu. Kürtler birçok alanda olduğu gibi bu alana da yabancı kalıyor biraz. Yeni yeni keşfediyor, yeni yeni moderniteyle haşir neşir oluyor. Şu an ortaya çıkan Kürt klipleri daha çok kültürel motifler taşımakta, daha çok Kürtlerin yaşadığı alanlar, Kürtlerin giydikleri kıyafetler ve buna benzer argumanlar üzerinde gelişmekte. Kürtçe kanal sayısının az olması Kürt kliplerinin gelişmesi önünde bir engeldi daha önce. Fakat Artan kanal sayısı ve özellikle Kürtçeye yer veren kanal sayısının artması Kürt kliplerinin de gelişmesine ön ayak olmaktadır. Bu da kaliteli ve modern kliplerin ortaya çıkmasına büyük katkı sunmaktadır.

Kürt sanatçılarının dışında başka dillerden klip çektiniz mi? Başka dillerden teklifler gelirse klip çekmeyi düşünüyor musunuz?

Kürtçe dışında Türkçe okuyan sanatçılarla da çalıştım. Şu anda Türk halk müziğine gönül vermiş çok değerli sanatçılarla klip çalışmalarım sürmektedir. Diğer dillerde okuyan sanatçılardan teklifler gelirse elbette seve seve kliplerinin yönetmenliğini yaparım.

Sinema Filmi çekmeyi düşünüyor musunuz?

• Sinema filmi büyük bütçeler istediği için henüz bu alanda gönlümde yatan arayışı ortaya koyamadım. Eğer sağlam bir bütçe ve sponsorlar bulursam tabiî ki sinema alanında da varım demeyi çok istiyorum.

Yönettiğiniz klipler yoğun ilgi görüyor. Bundan sonra TV programları çekmeyi düşünüyor musunuz?

• Kliplerin yanı sıra daha öncede çektiğim TV programları oldu, Sağlam projeler ortaya konulursa TV programcılığı alanında elbette yönetmenliğini yapmak isterim. 

Sizce başarılı bir yönetmen neler dikkat etmelidir?

• Bana göre başarılı bir yönetmen olmak için öncelikle kişinin kendine güvenmesi gerekmektedir. Ayrıca iyi bir gözleme sahip olmalı, hem insan psikolojisi hem de sosyal konuda kendini geliştirmiş olması gerekiyor. Dünyadaki gelişme ve olayları yakından takip edip analiz etmeli ve kendisine has bir duygu düşünce ortaya koyabilmelidir, yönetmen olan kişi. Güzel sanatın her dalını araştırıp az da olsa her biri konusunda bilgili ve birikimli olmalı.

Şimdiye kadar Kürt sanatçılarının kliplerini çektiniz ve çalışmalarınız başarılı bir şekilde devam ediyor. Sizce Kürt müziği hangi aşamadadır? Varsa sıkıntıları giderilmesi için önerileriniz nelerdir?

• Kürt müziği şu an gelişim içerisinde. Müziğin her dalından eserler ortaya konmakta. Kürt müziğinin gelişimi önündeki en büyük engel, Kürt Müziğine ait her hangi bir piyasa oluşmaması ve Kürt Müziğini destekleyen, geliştiren kurumların az olmasıdır. Yine Kürt müziği yapan sanatçıları destekleyen sponsorların olmaması, müzikal anlamda bilgi birikimlerini arttıracak mekanların bulunmaması temel engeller olarak sayabiliriz. Kürt müziğinin gelişebilmesi ve hak ettiği yere ulaşabilmesi için Kürt müziğine gönül vermiş sanatçı dostlarımızın kendini akademik alanda geliştirmesi gerekmektir. Kürt sanatçılarını destekleyen sponsorlar, kurumlar ortaya çıktıkça Kürt müziği de gelişmeye ve yeni ürünleri beraberinde getirecektir. Sıkıntılardan, en büyüğü de Kürtçe müzik yayını yapan kanal sayısının az olmasıdır. Kürtçe müzik yayını yapan kanal sayısının artması, Kürt müziğinin ve Kürt sanatçılarının önünü açacaktır.

Röportaj: Civan DEĞER


Paylaş :
Bu Haberi Arkadaşına Gönder
Gönderen  Alıcı
Gidecek e-posta
       
YORUMLAR :